3D utskriven cykeldel

Det bästa med 3D skrivare är att skapa delar som kompletterar, länkar eller förbättrar en produkt. Problemet jag fick med min cykel var att den var inte byggd för att ha just den cykelkorgsdesignen som den fick. Resultatet blev att en bricka ligger löst ovanpå cykelkorgsarmen och skramlar vid minsta lilla ojämnhet i vägunderlaget. Iden var att skapa en passform som sitter runt framgaffelns hals och håller brickan jämn med resten av cykelkorgsinfattningen.

tinkercad som verktyg

Jag började först i Freecad för att jag tänkte att det skulle vara ypperligt att få öva på den mjukvaran. Men så kom det sig att vi troligen inte kommer att lämna tinkercad denna terminen heller till följd av att tinkecad har blivit bättre med circuits vilket vi på komtek kommer att undervisa i arduino med. Alltså blir det lättare för elever och lärare att ha en och samma plattform. Visst är det ett trubbigt verktyg för att man inte kan arbeta med linjer men det har sin tjusning i att det är helt säkert alltid att det man gör resulterar i en solid.

Metoderna bakom

Det finns inga lager i tinkercad så man får jobba smart. Däremot så har möjligheten att gömma objekt kommit vilket är till stor hjälp. Det blir lagom komplext efter ett tag och det gäller att tänka sig för. Jag kommer här presentera ett antal metoder som jag försöker beskriva så gott jag kan så att de blir användbara för dig.

Jag ska göra så gott jag kan för att vara konsekvent med att skriva vad jag menar när jag går igenom hur de olika kommandona fungerar och hur du utnyttjar dem bäst. Jag använder noteringstypen C, S, M som står för Ctrl, Shift och Meta (Alt). Tangenterna fn, Option (win/kringla) används inte så vitt jag vet.

  • Göm (Hide Selected): C-h
  • Ogöm alla (Show all): C-S-h
  • Gruppera (Group): C-g
  • Avgruppera (Ungroup): C-S-g
  • Gå in i en grupp: Dubbelklicka
  • Lås (Lock editing): C-l
  • Lås upp (Unlock editing): C-l

 

Bilderna visar vart de olika knapparna finns i gränssnittet. Direkt i den stora panelen finns visa och göm knapparna. I den lilla svävande panelen Shape finns knapparna för att gömma och låsa.

Arbeta med runda former

Standard är att cylindrar och cirklar har få sidor. Det är såklart för att spara prestanda och det spelar för det mesta ingen roll. Däremot nu när 3D utskriften ska sitta jämt mot en rund yta så är det viktigt att formerna är så runda som möjligt. I shape panelen går det att ändra på antalet sidor (Sides) där max är 64 vilket jag fick sätta på vartenda en av de former jag jobbade med.

 

Centrering till rätt mittpunkt

Om du centrerar två objekt så kommer de i grundutförandet att gå till den punkt som är mitt emellan de två vilket inte är mitten av något utav dem. Sen så kan det vara känsligt med att flytta ett visst objekt för att flera andra objekt kan vara beroende av hur de är ställda i förhållande till ett visst objekt. Denna designen använde 28 objekt vilket innebär att om mitten på två objekt flyttas sås kommer 26 andra objekt att behövas flyttas om så det är kritiskt att behålla ett huvudobjekt att förhålla sig till.

För att välja vilken mitt den ska gå till så börja med att justera det mindre objektet till det större objektets kant för att i nästa steg centrera så behåller den stora sin position på arbetsbordet.

l-align
markera båda objekten och aktivera justeringsverktyget (l)
l-align-stora
ställ emot kanten på det större objektet genom att klicka på det stora objektets justeringsprick
l-align-stora-centrera
centrera med mittenpricken

Såklart så kan du låsa det ena objektet men centreringen fungerar inte då vilket är tråkigt. Jag har ännu inte sett något sett att rapportera förslag på förbättringar men att centrera mot ett låst objekt skulle såklart vara på den listan tycker jag.

Flytta arbetsbordet regelbundet

Arbetsbordet går att flytta mot olika ytor och det är väldigt praktiskt särskilt om man ska komma åt att justera former och centreringar i alla ledder. Tänk på att när du drar in workbenchen på ett objekt så kan det inte läggas på ett hålobjekt så du behöver gå över till solid för det objektet. Här är bilder som illustrerar hur jag gör för att lägga arbetsbordets axlar för att komma åt att anpassa skurvhålscylindrarnas omkrets.

problem-rityta-transparant
Problem att fästa mot hål
problem-rityta-otransparant
Arbetsbänken fäster mot botten som tänkt

Prototyperna och den slutgiltiga utskriften

Det blev tre utskrifter. Prototyp ett var för liten. Jag hade dock lyckats att göra något som jag inte kunde återskapa senare och det var själva låsmekanismen. Ur ena halvan sticker det ut fyra stift som går igenom hela den andra halvan. De satt oväntat bra fast.

Två för stor.

Tre sitter utskriften perfekt efter ett tags filande.

Lycka till med din produktion av 3D utskrivna reservdelar mm.

Publicerat av

passar

Speak as you fly

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.