Tre i rad med arduino adafruit [skiss]

Iden är att göra ett fyra i rad spel med pixellampor och tryckknappar. Samtidigt som jag går igenom hela processen av att genomföra projektet så kommer jag att dokumentera så mycket som möjligt för att göra någon typ av hänvisning för framtida projekt. I projektet har jag också till uppdrag att utreda vad det finns för utvecklingsmiljöer.

Hårdvaran som jag har att tillgå är en adafruit flora, en adafruit gemma, passande 3.7V 400mAh batteri och 3.7V batteriladdare. En adafruit neopixel ring, ett antal adafruit flora neopixel. Diverse tryckknappar, sladdar. Det är inte meningen att jag ska använda allt men det formade iden för vad jag kan göra.

Beskrivning av Tre i rad spelet

Spelarna ska kunna turas om att lägga och flytta sina pjäser till det att spelet är över.

När man har valt 3 stycken lampor var så börjar ett strategist spel där man flyttar från det ena till det andra. Man klickar då på platsen man vill flytta ifrån till den nya platsen. Till det att en spelare har fått tre i rad.

Spelaren vars tur det är ska dens lampor ska blinka. Det kan vara så att första brickan läggs ut slumpmässigt för att göra spelet intressantare.

När man flyttar en av sina lampor ska man klicka först på den som man ska flytta och sen på en tom plats på brädet. En ogiltig plats avbryter draget och spelaren får välja om.

Teoretiskt schema över spelet där 0 betyder tom, x är spelare 1 och y är spelare 2 (som har segrat).

0 x y
0 x y
x 0 y

Adafruit flora

Drivrutiner till windows hämtas på: https://github.com/adafruit/Adafruit_Windows_Drivers/archive/master.zip

https://learn.adafruit.com/adafruit-arduino-ide-setup/windows-setup

Publicerat av

passar

Speak as you fly

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.