Replicator 2x slicer mjukvara

I åratal har jag hört att makerbots mjukvara är gammal. Jag gick in som jag brukar på alternativeto.net för att se alternativen. Märkligt nog så är inte makerbot desktop med bland mjukvarorna. Har de bett om att få ta bort sig? För jag minns att jag har sett dem där innan. Jag känner till cura. Cura har 5 alternativ som var open source. Bland dem MatterHackers (okänd för mig) och Slic3r (denna har jag hört mycket om).

Cura

Cura har inte replicator 2x som val från början. Hittade ett plugin på github (https://github.com/Ghostkeeper/X3GWriter) som föreslår att man använder Malyan M180 för att kunna exportera x3g filer vilket är det som replicator 2x använder. Känns b med ett plugin. Inställningarna kändes obekanta. Kan replicator 2x skriva ut med sådan noggrannhet? Det fanns 0.1mm och mindre. Brukar skriva ut med mycket större höjder. Skrivaren är sedan starten opålitlig så jag vill inte testa ens ifall det inte stämmer.

Får testa Cura en annan gång.  Eftersom att jag samtidigt laddat ner MatterHackers så gick jag över till att fortsätta den vägen. 

MatterHackers

Har replicator 2x direkt som val och den ser till att ladda ner behövda plugins och drivrutiner åt en i uppstarten efter att man har valt den skrivaren. Det verkade klart mer lovande än Cura. De drivrutiner som installerades räckte inte.

Så jag antar att MakerBot har låst ute all tredjeplats mjukvara och drivrutiner. Konstigt för en maskin som en gång i tiden hyllats för öppenhet. Det är inte första gången i världshistorien som det händer se exempelvis oculus och moov. 

MakerBot print

Installationen är ful. Programmet lägger sig i min användares katalog och jag kunde inget göra för att bestämma plats. Inga drivrutiner för replicator 2x (R2x)  installeras så jag avinstallerar. Det stämmer alltså att MakerBot har övergivit maskinen. Kollade på firmwire för R2x och det står att ingen aktiv utveckling sker vilket bekräftar det fullständigt.

MakerBot desktop

Programmet är undangömt på makerbots hemsida  längst nere i downloads bakom rubriken ”still looking for MakerBot desktop?”. Drivrutiner installeras i mängder och skrivaren hittas äntligen.

Tillbaka till MatterHackers

Programmet säger att porten är upptagen. Markerbot desktop identifierar skrivaren direkt via USB-kabeln. Kom på att det kan vara en tjänst. Öppnade aktivitetshanteraren vilket visade att det fanns ett program av Markerbot igång. Klickade in och ställde in tjänsten till att startas manuellt istället för automatiskt. Nu när jag startar MatterHackers programmet så står det ansluten alltså var det MakerBot tjänsten som snodde åt sig 3d skrivarens port.

Körde en av de tre testutskrifterna och det fungerade. Testutskriften var ett block och blev exakt som det ska vara med måtten 20*20*10 mm.

Det märkliga är att jag inte ser någon temperatur för plattan annars så ser programmet lovade ut. 

Slic3r

 

Publicerat av

passar

Speak as you fly

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.